Aglio Olio


This is super sedap spaghetti yang saya pernah cuba masak dan makan.
Sebelum ni bolognese kesukaan saya.
Sekarang aglio olio pula!

Nama sedikit pelik. 
Terjumpa semasa aktiviti goggling, maksudnya adalah garlic and oil dalam Italian.
So main ingredients dia adalah dua benda tu.
Bila makan, rasa bawang putih and sedikit oily.

Letak resepi sket!
Bahan-bahan, spaghetti, ayam, olive oil, butter, garlic, cili kering, cili api, kiub ayam, basil flakes, black pepper, all purpose seasoning.
Cara-caranya,
1. Rebus spaghetti dengan minyak dan garam. Macam selalu.
2. Panaskan olive oil dan sedikit butter, tumis garlic dan cili kering, buka api perlahan je. Kemudian masukkan cili api.
3. Masukkan ayam, kacau selalu, biar sampai masak. 
4. Masukkan sedikit air bersama kiub ayam, basil flakes, black pepper dan all purpose seasoning.
5. Tunggu sampai air kering kemudian tutup api.
6. Siap!

Saya tak tulis amount untuk setiap bahan sebabnya, it's up to you.
Kalau suka bawang putih macam saya, untuk 1 orang makan saya letak dalam 4.
Kalau suka pedas, letak banyak cili kering.
Benda-benda lain tu campak-campak aje!

Most recipe akan guna seafood, tapi saya tak minat sangat so tukar ke ayam.
Untuk bahan-bahan selain pasta, olive oil dan garlic, sebenarnya boleh masukkan apa saja sesuka hati.
Seperti, chilli flakes, oregano, daun bawang, italian herbs, ape-ape jelah yang selalu orang guna buat pasta.
Seriously resepi ni memang main campak je okeh. 

Saya, Hajar dan Mishall.
First time buat sikit je sebab ingat nak test je dulu sedap ke tak.
Sekali lagi 2 orang budak kecik mau join makan.
Itu yang satu pinggan ada 3 garfu.
Mishall yang susah nak makan pun suka.
She likes it very much!
Dia yang habiskan sampai ke spaghetti yang terakhir.
Hee.

0 kata mereka: