Yaasin Tunggal

Baru perasan almost sebulan saya tak update blog.
Mood takde nak buat macam mana ye tak.
Sekali mood datang macam harini dua entry terus dalam satu hari.
:D

Dulu-dulu saya ada blog. 
Tapi lepas tu dah terminate.
Atas sebab-sebab peribadi.
Yang saya tak jangka akan berlaku.
Yang matangkan saya dalam kehidupan mungkin.
Yang buat hati saya pedih.
Yang buat saya selalu menangis.
Yang buat saya fikir everything happen for a reason.
Moga Allah rahmati mereka-mereka.

Haih nak cakap benda lain sebenarnya.
Dulu saya ada blog. 
Ramai yang masuk blog saya sebab mencari soal Yaasin Tunggal.
So saya letak sini jugaklah ye.

Yaasin Tunggal ni Abah saya dapat dari rakannya.
Waktu tu passport Abah hilang tahtahu letak kat mana.
Alhamdulillah asbab usaha dengan Yaasin Tunggal dan mencari, akhirnya Allah temukan dengan passport.
Yaasin Tunggal akan saya baca apabila ada hajat-hajat tertentu.
Biasanya waktu pagi saya akan baca surah Yaasin.
Tapi kalau ada sesuatu yang besar hari itu contohnya ada exam, interview, saya baca Yasin Tunggal.
Kalau saya nak exam, Ibu Abah akan bacakan jugak Yaasin Tunggal niatkan moga saya boleh jawab exam.
Apa-apa sahaja lah niat di hati.
Lepas baca, doa.
Yang penting yakin dengan Allah.

Caranya begini.
Baca ayat 1 surah Yaasin sebanyak 7 kali.
Baca sebahagian ayat 38,    ذَ‌ٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيم sebanyak 14 kali.
Baca ayat 58 sebanyak 16 kali.
Baca sebahagian ayat 81, أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض بِقَادِرٍ عَلَىٰ أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُم sebanyak 3 kali.
Akhir sekali, baca ayat 83 dan waktu baca ayat كُن فَيَكُونُ , niatkan apa saja niat yang dikehendaki.

Moga bermanfaat.
Tak faham boleh tanya.

10 kata mereka:

Anonymous said...

Salam. Kalau baca hanya baca ayat yang diaebut sahaja atau baca yaasib keseluruhan lepas tu ayat ayat tertentu baca banyak kali? Dan apa jenis hajat yang boleh diminta?

watie said...

Tq so much atas info..arwah abah sy jg prnh ajar utk buat yasin tunggal ni..cuma permulaaan sblm baca surah yasin,abah sy pesan baca alfatihah, surah 3 qul dan selawat.. dan istighfar sebanyak 100x setelah selesai bacaan yasin..dan diikuti dengan laahawla wala. Tq sahabat!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Yang last tu baca ayat 82 ke 83 ehh ? Maaf bertanya

Unknown said...

Betul ka darimana sanadnya

Unknown said...

Betul ka darimana sanadnya

Shahril said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Alhamdulillah.. per baik pakat2 buat..

Anonymous said...

Kau tk yah buat lah..

Anonymous said...

Wahab